|
|
|
|
Αγχώδης Διαταραχή |
|
Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία - Στην Αρχαία Ελλάδα αναπτύχθηκαν με θαυμαστή πληρότητα οι ανθρώπινες διασκεπτικές, φιλοσοφικές δυνατότητες. Οι αυθεντικές, φιλοσοφικές ενοράσεις όπως και τα εμπνευσμένα έργα τέχνης παραμένουν αξεπέραστα. Νεώτεροι φιλόσοφοι όπως: Nietzsche, Σοπενχάουερ, Heidegger, Wittgenstein, Quine, Kuhn, Winch, Goodman, Rorty, Gadamer, Foucault, Derrida, Huxley αντλούν τα βασικά υλικά της σκέψης τους από τη φιλοσοφία των αρχαίων Ελλήνων. Μπορούμε να πούμε ότι η μεταμοντέρνα σκέψη επιστρέφει στους προσωκρατικούς και ιδιαίτερα στούς σοφιστές και τους σκεπτικούς. Θα προσπαθήσουμε με συνοπτικό τρόπο να πλησιάσουμε τη σκέψη των αρχαίων και ιδιαίτερα των σκεπτικών για να διευρύνουμε τους γνωσιολογικούς μας ορίζοντες. Ηράκλειτος ο Εφέσιος, 540 π.χ. Ο Ηράκλειτος υποστηρίζει ότι όλα όσα υπάρχουν βρίσκονται σε μια
δυναμική σχέση αλληλεξάρτησης."Πάντα ρεί είναι δε παγίως
ουδέν"(Β 1) (Τα πάντα ρέουν και τίποτα δεν μένει σταθερό).
Ο διαχωρισμός των αντιθέτων όπως για παράδειγμα ζωή-θάνατος, καλό-κακό,
ημέρα-νύχτα δεν είναι ουσιαστικός αλλά φαινομενικός. "Όλα
τα πράγματα είναι ένα" (Β 53). Η πραγματικότητα δημιουργείται
από την πάλη των αντιθέτων. "Ο πόλεμος είναι ο πατέρας
των πάντων" (Β 53). Η αρμονία που παρατηρούμαι σε όλα
τα επίπεδα, φυσικό, βιολογικό, κοινωνικό, δημιουργείται από την
συνύπαρξη αντιθετικών δυνάμεων που αλληλεπιδρούν δυναμικά μεταξύ
τους. "Αυτό που είναι αντίθεση είναι συμφωνία και από τα
διαφορετικά πράγματα αναδύεται ωραιότατη αρμονία" (Β8). Πρωταγόρας ο Αβδηρίτης, 480-411 π.χ. Η
αλήθεια δεν είναι καθολική αλλά προσωπική. Υπάρχουν τόσες αλήθειες
όσοι είναι οι άνθρωποι που τις πιστεύουν. Οι αισθητικές εμπειρίες
και οι πεποιθήσεις είναι αληθινές εφόσον ο άνθρωπος νομίζει ή πιστεύει
ότι είναι αληθινές. Κάθε άνθρωπος είναι από μόνος του κριτήριο της
αλήθειας. "Ο άνθρωπος είναι το μέτρο για όλα τα πράγματα,
για όσα είναι για το πως είναι, και για όσα δεν είναι, για το πως
δεν είναι". Δεν υπάρχει αντικειμενική αλήθεια εξίσου έγκυρη
για όλους. Κριτήριο αληθινότητας είναι η υποκειμενική αντίληψη και
εμπειρία. Η γνώμη κανενός ανθρώπου δεν είναι περισσότερο έγκυρη
από την γνώμη κάποιου άλλου. Γοργίας ο Λεοντίνος, 485-380 π.χ. Οι
απόψεις του Γοργία συνοψίζονται σε τρεις θεμελιώδεις προτάσεις: Πλάτωνας ο Αθηναίος, 427-347 π.χ.
Ο Πλάτωνας σε αντίθεση με τους σοφιστές πιστεύει ότι ο άνθρωπος
έχει την δυνατότητα να φτάσει στην έγκυρη και απόλυτη γνώση η οποία
είναι προϋπόθεση της αρετής και στόχος της ανθρώπινης ζωής. Διακρίνει
όμως δύο είδη επιγνώσεων: την απλή άποψη και τη αληθινή γνώση. Οι
απόψεις που διαμορφώνονται με βάση τα δεδομένα των αισθήσεων, τις
παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα της κοινής λογικής όσο προσεκτικές
και αν είναι, είναι απλά απόψεις χωρίς ιδιαίτερη εγκυρότητα. Αριστοτέλης ο Σταγειρίτης 384-322 π.χ. Για
τον Αριστοτέλη η αλήθεια δεν κρύβεται στον κόσμο των ιδεών αλλά
στην εμπεριστατωμένη έρευνα της αντικειμενικής πραγματικότητας. Πύρρων ο Ηλείος 341-270 π.χ. Οι
Σκεπτικιστές είναι πιο κοντά στην στάση αμφισβήτησης των σοφιστών
παρά στην μεταφυσική του Πλάτωνα και τη λογική του Αριστοτέλη. Οι
εννοιολογικές κατηγορίες του αληθινού και του ψεύτικου, του καλού
και του κακού δεν έχουν οντολογική αληθινότητα αλλά υποκειμενική,
και πολιτισμική σημασία. Βλ. για τον Πύρρωνα Διογένης Λαέρτιος Βίοι και γνώμαι των εν φιλοσοφία ευδοκιμησάντων http://www.mikrosapoplous.gr/dl/dl09.html#pyrron
Ο
Καρνεάδης άσκησε κριτική στις αξιώσεις των Στωικών φιλοσόφων για
βεβαιότητα. Συνήθιζε να προβάλλει επιχειρήματα και για να υποστηρίξει
αλλά και για να αμφισβητήσει οποιαδήποτε άποψη. Το 155 π.χ. πήγε
μαζί με άλλους δύο φιλοσόφους στην Ρώμη ως πρεσβευτής των Αθηνών.
Εκεί τη μία ημέρα παρουσίασε επιχειρήματα υπέρ της δικαιοσύνης και
την επόμενη ημέρα παρουσίασε επιχειρήματα εναντίον της δικαιοσύνης.
Με αυτή την τακτική δεν αποσκοπούσε μάλλον στην αμφισβήτηση της
αξίας της δικαιοσύνης αλλά με τρόπο ανάλογο του Σωκράτη επεδίωκε
να απαλλάξει τους συνομιλητές του από την ψευδή αίσθηση ότι μπορούν
να κατέχουν τη βέβαιη γνώση. Για τον Καρνεάδη δεν μπορεί να υπάρχει
απόλυτη γνωσιολογική βεβαιότητα ή απόλυτο κριτήριο της αλήθειας
αλλά οποιαδήποτε πιθανή φαντασία (αξιόπιστη εντύπωση)
είναι από μόνη της κριτήριο της αλήθειας. Αποδίδονται σε αυτόν τα δέκα επιχειρήματα "οι δέκα τρόποι" του σκεπτικισμού. "Συνοπτικά οι δέκα τρόποι είναι οι παρακάτω: (1) Τα αισθήματα και οι αντιλήψεις όλων των ζωντανών οργανισμών διαφέρουν μεταξύ τους. (2) Οι άνθρωποι έχουν φυσικές και νοητικές διαφορές που κάνουν τα πράγματα να τους φαίνονται διαφορετικά. (3) οι διαφορετικές αισθήσεις δίνουν διαφορετικές εντυπώσεις για τη φύση των πραγμάτων. (4) Τα αντιληπτικά μας δεδομένα εξαρτώνται από την φυσική και νοητική κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε τη στιγμή της αντίληψης. (5) Τα πράγματα φαίνονται διαφορετικά σε διαφορετικές θέσεις και από διαφορετικές αποστάσεις. (6) Η αντίληψη δεν είναι ποτέ άμεση αλλά περνά πάντοτε μέσα από κάποιο ενδιάμεσο. Για παράδειγμα, βλέπουμε τα πράγματα μέσα από τον αέρα. (7) Τα πράγματα φαίνονται διαφορετικά ανάλογα με τις αλλαγές που συμβαίνουν στην ποσότητα, το χρώμα, την κίνηση και τη θερμοκρασία τους. (8) Ένα πράγμα μας δίνει διαφορετική εντύπωση όταν είναι γνωστό από ότι όταν είναι άγνωστο. (9) Όλες οι υποτιθέμενες λέξεις είναι δηλώσεις. (predication). Όλες οι δηλώσεις μας δίνουν μόνο τη σχέση των πραγμάτων με άλλα πράγματα ή με τον εαυτό μας. Ποτέ δεν μας λένε τι είναι το πράγμα καθ' εαυτό. (10) Οι απόψεις και οι συνήθειες των ανθρώπων είναι διαφορετικές σε διαφορετικές χώρες". Aenesidemus Internet Encyclopedia of Philosophy Ανάκτηση 20/02/03, από http://www.utm.edu/research/iep/a/aeneside.htm Ξενιάδης της Κορίνθου.
O Ξενιάδης εκφράζει την άποψη ότι "Όλα είναι ψεύτικα, οποιαδήποτε
εντύπωση ή γνώμη είναι ψευδής" (Sextus, Adv. Math. 7.53). Σημειώσεις
Σημ. 1: Ηθικά Νικομάχεια 1, 3. Σε
ελεύθερη απόδοση "Διότι είναι ιδιότητα του εκπαιδευμένου ανθρώπου
να απαιτεί τόση ακρίβεια από κάθε αντικείμενο έρευνας όση μπορεί
να επιτρέψει η φύση του, είναι πάλι εξίσου κουτό να αποδεχόμαστε
να πιθανολογεί ένας μαθηματικός και να απαιτούμαι επιστημονικές
αποδείξεις από ένα ρήτορα" Λάβαμε υπόψη μας και την αγγλική
μετάφραση του W.
D. Ross Aristotle: NICOMACHEAN ETHICS, 1, 3, "for
it is the ΒιβλιογραφίαΜικρός
Απόπλους: http://www.mikrosapoplous.gr/texts1.htm Greek and Roman texts by Perseus, http://www.perseus.tufts.edu/cgi-bin/perscoll?collection=Greco-Roman&type=text&lang=greek A.
A. Long. Hellenistic Philosophy. 1987. μτφρ. Η Ελληνιστική
Φιλοσοφία. Μορφ. Ιδρ. Εθν. Τράπεζας. --------- Ευάγγελου Παπανούτσου. Γνωσιολογία. Ίκαρος, Αθήνα. 1954
Copyright (C) 2009 psyche.gr - Νικήτας Καυκιός
|
nikitas_kafkios@yahoo.com |