Ψυχολογία
και Θρησκεία
|
|||||
|
|
Εισαγωγή στο ζήτημα των σχέσεων. Το ζήτημα των σχέσεων ψυχοθεραπείας και Ορθόδοξης ποιμαντικής Θεολογίας, είναι σίγουρα πολυσύνθετο και δαιδαλώδες. Πιστεύω ότι θα χρειαστούν δεκαετίες επίμονης ερευνητικής ενασχόλησης, από έμπειρους πνευματικούς, ειδικούς ψυχικής υγείας, επιστημολόγους, ιστορικούς και άλλους ερευνητές ώστε να ανιχνευθούν μονοπάτια που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην συνύφανση, αυτών των τόσο ετερογενών κοσμοθεωρητικών προσεγγίσεων. Αν βέβαια η πορεία των ερευνών θα επιβεβαιώνει τη γονιμότητα της δυνατότητας μιας τέτοιας αλληλοπεριχώρησης. Στην Βόρεια Αμερική και Ευρώπη αν και ο διάλογος έχει αρχίσει εδώ και δεκαετίες, δεν φαίνεται να οδηγεί σε μια κοινά αποδεκτή θεώρηση. Διότι η κάθε ερμηνευτική προσέγγιση εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως για παράδειγμα την πνευματική εγρήγορση, την ποιμαντική ή κλινική εμπειρία, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά προσωπικότητας των ενδιαφερόμενων, τις θεωρητικές ή θεολογικές τους προϋποθέσεις, και τα πολιτισμικά δεδομένα των γεωγραφικών τόπων. Στόχος μου είναι, με μετέπειτα κυρίως δημοσιεύσεις (1), να εκθέσω απόψεις για θέματα τα οποία στοιχειοθετούν και αρθρώνουν το διάλογο χριστιανικής θεολογίας και ψυχοθεραπείας:
Οι απόψεις που εκθέτω δεν διεκδικούν το προνόμιο της ορθότητας. Όλες μπορούν να ανατραπούν με εύλογα επιχειρήματα. Ανακύπτουν μέσα από χρόνιες ζυμώσεις και αποκρυσταλλώνονται σε πρόχειρα, διαλλακτικά σχήματα τα οποία μπορούν να αναπλαστούν και πάλι σε νέες πιο ολοκληρωμένες μορφές (2). Αυτό είναι ένα βασικό σημείο συγγένειας της ερμηνευτικής μου προσέγγισης με την μετα-νεωτεριστική επιστημολογία και μεθοδολογία ... η χαρούμενη επιδίωξη της αναθεώρησης ή διάψευσης των θεωρητικών υποθέσεων. Η διερεύνηση των σχέσεων Ορθόδοξης, χριστιανικής Θεολογίας και ψυχοθεραπείας είναι για μένα μια ατέρμονη περιπέτεια, μια πολυσήμαντη αναμέτρηση που με καλλιεργεί χωρίς να μου προσφέρει οριστικές βεβαιότητες. Ανιχνεύω με τις φτωχές δυνατότητες του μυαλού μου, αληθοφανείς διαδρομές για να δια-σκεδάσω ή να δια-κοσμήσω την αγωνία μου.
|
|