|
|
|
Ψυχοσωματικό θεραπευτικό μασάζ |
|
Μασάζ
βαθιάς ψυχοσωματικής χαλάρωσης www.psyche.gr/massagetherapy.htm του Νικήτα Καυκιού Η μέθοδος του
θεραπευτικού, ψυχο-σωματικού μασάζ. Όλες
οι συγκινήσεις ανήκουν στο σώμα.
Σημεία του σώματος φορτισμένα με συσσωρευμένη
μυϊκή και ψυχοσυναισθηματική ένταση (από το μέτωπο μέχρι τις πατούσες)
μαλάσσονται με αργές μυο-χαλαρωτικές τεχνικές οι οποίες προσαρμόζονται
στις ανάγκες του θεραπευόμενου. Συχνά κάποιες μυϊκές ομάδες μαλλάσσονται με αιθέρια έλαια.
(Σημ.1) Οι τεχνικές μάλαξης είναι δυνατόν εφαρμόζονται
παράλληλα και ταυτόχρονα σε δύο διαφορετικά σημεία του σώματος όπως
χέρι και πατούσα ή μέτωπο και κοιλιακή χώρα με στόχο τον βιωματικό και
βιοενεργειακό συντονισμό. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας του
ψυχοσωματικού μασάζ παράλληλα με τις δακτυλοπιέσεις και τις μαλάξεις
εφαρμόζονται μέθοδοι και τεχνικές:
Οι εκπληκτικές βιωματικές και θεραπευτικές
• Ανακούφιση από συμπτώματα άγχους, κατάθλιψης και έμμονων ιδεών. •
Μείωση των αρνητικών σκέψεων και
αισθημάτων.
• Εσωτερική αρμονία, ψυχοσυναισθηματική αρμονία. •
Ψυχοσωματική ευεξία και χαρά. •
Ηρεμία, διαύγεια, αισιοδοξία. •
Βελτίωση της ζωτικότητας και της
εσωτερικής ισορροπίας. •
Βελτίωση της διάθεσης. •
Βελτίωση της αυτοσυγκέντρωσης. •
Βιο-ενεργειακή εξισορρόπηση. • Αυτο-ανάπτυξη, αυτο-ρύθμιση. • Αισθήματα ασφάλειας, ζωτικότητας, πληρότητας και αγάπης. •
Ευδαιμονία και μακαριότητα. Ιστορικές πηγές. -
Στην Ελλάδα ο Ασκληπιός (17ος αιώνας π.Χ.) και αργότερα ο Ιπποκράτης
(460 - 377 π.Χ.)
συνδύασε μασάζ και σωματικές
ασκήσεις για να θεραπεύσει ασθένειες και να βελτιώσει την ψυχοσωματική
υγεία.
Σύγχρονες θεραπευτικές σχολές - Με το πέρασμα του χρόνου το ενδιαφέρον για το εύπλαστο, παλλόμενο, ενεργειακό σώμα μεγάλωνε και σιγά-σιγά δημιουργήθηκαν σχολές, θεωρίες και θεραπευτικοί μέθοδοι όπως: -
Alexander Lowen’s
‘Bioenergetic Analysis’.
-
Gerda Boyesen’s ‘Biodynamic Psychology & Psychotherapy’.
-
Nick Totton
& William West’s ‘Neo-Reichian Psychotherapy’.
-
Chuck
Kelley’s ‘Radix’ work.
-
John
Pierrakos’s ‘CoreEnergetics’.
-
Ron Kurtz’s
‘Hakomi’.
-
Jay
Stattman’s ‘Unitive Psychotherapy’.
-
Lisbeth Marcher’s ‘Bodynamic Analysis’.
-
Ajuriaguerra’s psychoanalytically-oriented ‘Psychomotor Therapy’.
-
David Boadella’s ‘Biosynthesis’.
-
Ilana Rubenfeld’s ‘Rubenfeld Synergy’.
-
Malcolm Brown’s “Organismic Psychotherapy”.
-
Al
Pesso’s ‘Pesso-Boyden Psycho-Motor System’.
-
Eugene Gendlin’s “focusing’,
-
Janov’s Primal Rebirthing.
-
Stan Grof’s Holotropic Breathwork Σήμερα υπάρχουν 40 περίπου
Σωματο-ψυχοθεραπευτικά εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ευρώπη και πολύ
περισσότερα στις Η.Π.Α. μεταξύ των οποίων και κάποια
Masters και
Ph.D
στην σωματική ψυχολογία.
Παλαιότερες δημοσιεύσεις του
Ψυχοσωματικό θεραπευτικό μασάζ.
Απόσπασμα κειμένου του
Κάθε μείωση της
ικανότητάς μας, Άγγιγμα του σώματος σημαίνει άγγιγμα μιας
βαθιάς και ευαίσθητης διάστασης του εαυτού. Η δακτυλική πίεση
προ-καλεί τα βαθύτερα στρώματα της προσωπικής ιστορίας. Το σώμα φέρει
τους τύπους των ήλων. Στο «σωματικό ασυνείδητο» εντυπώνονται εμπειρίες
άγχους, φόβου, ανασφάλειας, εμπειρίες ηδονής και οδύνης. Με το βιο-ενεργειακό
μασάζ, ο θεραπευτής μαλάσσει μέσα
από το σώμα την προσωπικότητα, τις
βαθύτερες εντάσεις του
ασυνείδητου, τα νευρωσικά πλέγματα
του θεραπευόμενου. Ο θεραπευτής με δακτυλοπιέσεις και μαλάξεις
οδηγεί την προσοχή (συνειδητότητα) στην άμεση εμπειρία η οποία
συνοδεύει τη σωματική επαφή. Συχνά επανέρχονται στο συνειδητό επίπεδο
μνήμες, εικόνες και αισθήματα (λύπη, χαρά, θυμός, ντροπή, ταπείνωση
κλπ) του παρελθόντος. Η συνειδητοποίηση των εντάσεων και η χαλάρωση
που επέρχεται μέσα από την λεκτική επικοινωνία και το σωματικό άγγιγμα
προκαλεί αισθήματα ανακούφισης, απελευθέρωσης, ισορροπίας και γαλήνης.
Κατά τη διάρκεια της θεραπευτικής συνεδρίας δημιουργούνται οι
προϋποθέσεις ασφάλειας, αποδοχής και σεβασμού οι οποίες ανοίγουν το
δρόμο προς την θεραπευτική αλλαγή. Καθώς το σώμα απελευθερώνεται από
τις εντάσεις ανατέλλει η δυνατότητα για μια ουσιαστική και βαθιά
θεραπευτική αλλαγή. Ο θεραπευτής δεν παρεμβαίνει δυναμικά, απλά
διευκολύνει την αλλαγή. Προσφέρει συνειδητότητα, αυτογνωσία, χαλάρωση
και ανακούφιση. Βοηθά τον θεραπευόμενο να συνειδητοποιήσει τι είναι
αυτό που τον εμποδίζει να σχετίζεται, συμπεριφέρεται και να δημιουργεί
όπως θα ήθελε. Προσπαθεί να ελευθερώσει τις εσωτερικές δυνάμεις που θα
του επιτρέψουν να νιώσει όρεξη για ζωή, εξέλιξη και ωρίμανση. Τις
δυνάμεις που θα τον βοηθήσουν να λειτουργήσει όσο το δυνατόν πιο
αποτελεσματικά, δημιουργικά και με μεγαλύτερη πληρότητα. Συχνά ο άνθρωπος φοβάται να χαλαρώσει, φοβάται
να ησυχάσει, να δεχθεί τη φροντίδα, τη στοργή, το άγγιγμα. Είναι
θωρακισμένος. Αμύνεται ενάντια στις απειλές που προβάλλει η ίδια του η
ανασφάλεια. Η ώρα του βιο-ενεργειακού μασάζ γίνεται γι’ αυτόν μια
«επικίνδυνη» ώρα. Πρέπει να μείνει ακίνητος και σιωπηλός να παραδώσει
τον έλεγχο της κατάστασης στον άλλο. Αυτή η δυναμική παθητικότητα
λειτουργεί ως κατάλληλος αγωγός για την ανάδυση των περιεχομένων του
ασυνείδητου. Όταν οι συνειδητές
νοητικές διεργασίες εγκαταλείπουν τον έλεγχο, τότε εμφανίζονται
αισθήματα του υποσυνείδητου. Η κατάπαυση των ταραχών στην επιφάνεια
του νου μας
επιτρέπει να δούμε το βάθος. Η βαθιά χαλάρωση αφυπνίζει το όνειρο. Η
ησυχία μυσταγωγεί στην αυτογνωσία. Το σώμα ερμηνεύει άμεσα, βιωματικά τα
αισθήματα των δακτυλικών πιέσεων. Ο θεραπευτής γίνεται ο καταλύτης
ώστε να αναδυθούν τα λανθάνοντα βιώματα. Ανάλογα με τα σημεία, αλλά
και τον τρόπο που πιέζει, γίνεται σε συμβολικό επίπεδο η μητέρα, ο
πατέρας, ο εραστής, ο φίλος. Το μασάζ γίνεται ενδόμυχη επικοινωνία, μη
λεκτική ψυχοθεραπεία. Ο θεραπευτής υπερβαίνει τις
θεωρητικές-γνωσιολογικές του προϋποθέσεις και επικοινωνεί μυστικά και
βιωματικά σώμα με σώμα με τον θεραπευόμενο. Σιωπή με σιωπή, ενέργεια
με ενέργεια, ζωή με ζωή. Εκστατική εμπειρία αγαπητικής, διαπροσωπικής
κοινωνίας που υπερβαίνει τις διαστάσεις του χώρου, του χρόνου.
Σημ. 1:Η
αξία της αρωματοθεραπείας στην χαλάρωση αποτέλεσε αντικείμενο πολλών
ερευνών. Μια από αυτές ήταν των Lis-Balchin και Hart (1998) που
μελέτησε την φαρμακευτική δράση των αιθέριων ελαίων της Νέας Ζηλανδίας
"Manuka (Leptospermum scoparium) και Kanuka (Kunzea ericoides). Τα
αιθέρια αυτά έλαια σε πειράματα με χοίρους είχαν σπασμολυπτική δράση.
Η δράση αυτή εξηγείται μέσω της μείωσης των συσπάσεων που επέφεραν η
ακετυλοχολίνη και η ισταμίνη και μέσω συμπαθομιμητικού μηχανισμού με
την αύξηση των επιπέδων του CAMP (Lis - Balchin, M., Hart, S.L.
(1998).
An Investigation of the Actions of the Essential oils of Maluka
(Leptospermum scoparium) and Kanuka (Kunzea ericoides), Myrtaceaeon
Guinea pig Smooth Muscle. Journal Pharm. Pharmacology, 50(7), 809-811.
Η εσωτερική διάσταση του σώματος
Απόσπασμα κειμένου του
Το σωματικό και το ψυχικό
Ο άνθρωπος
είναι οντότητα ψυχοσωματική. Οι ψυχολογικές κρίσεις ή η χρόνια ψυχική
ανισορροπία είναι δυνατόν να προκαλέσουν όχι μόνο ψυχοπαθολογικές
εμπειρίες, αλλά και σωματικά συμπτώματα.
Οι σκέψεις, τα συναισθήματα, οι
ενορμήσεις και οι εμπειρίες θεμελιώνονται πάντοτε σε ένα βιολογικό
υπόβαθρο. Από την άλλη πλευρά κάθε σημαντική σωματική αλλαγή
συνοδεύεται από μια ανάλογη ψυχολογική αίσθηση. Οποιαδήποτε διαταραχή
συμβαίνει στο ένα επίπεδο έχει άμεση ή έμμεση αντανάκλαση στο άλλο. Με
αυτή την έννοια όλες οι παθήσεις είναι ψυχοσωματικές. Τα
ψυχολογικά προβλήματα εφ’ όσον δεν μπορούν να βρουν διέξοδο σε υγιείς
συμπεριφορές επικοινωνίας, σωματοποιούνται. "Οι
συγκρούσεις «εκφορτίζονται» στο αυτόνομο νευρικό σύστημα. Με αυτή την
έννοια μπορούμε να πούμε ότι ο ψυχοσωματικός ασθενής δεν κλαίει, έχει
μια ασθματική κρίση. Δεν εκδηλώνει το άγχος, του γίνεται
υπερτασικός".(2) Σύμφωνα με
την ψυχαναλυτική θεωρία τα ψυχοσωματικά συμπτώματα δεν οφείλονται μόνο
στη διαταραχή της βιοχημικής ισορροπίας αλλά είναι δυνατόν να έχουν
κάποιο συγκεκριμένο ασυνείδητο νόημα «είναι η έκφραση μιας φαντασίας
διαμέσου της γλώσσας του σώματος».(3) Για παράδειγμα, το άγχος αυξάνει
την ποσότητα των πεπτικών εκκρίσεων, το ίδιο όμως μπορεί να
συμβεί και όταν κάποιος είναι πεινασμένος για αγάπη. Η ανάγκη του για
συναισθηματική υποστήριξη είναι δυνατόν να ερμηνευθεί από το σώμα ως
πείνα στην κυριολεξία, γεγονός που θα προκαλέσει υπερέκκριση πεπτικών
υγρών και μακροπρόθεσμα θα οδηγήσει στο έλκος.
Η σύγχρονη δυτική ιατρική, παραμένει
αιχμάλωτη της θετικιστικής επιστημολογίας, η οποία την οδήγησε στην
αντιμετώπιση του φυσικού σώματος ως φυσικό αντικείμενο. Με αυτόν τον
τρόπο
το σώμα έχασε την «εσωτερική» του
διάσταση. Από φανέρωση του προσώπου στο φυσικό επίπεδο, εξέπεσε σε
αντι-κείμενο.
Η ίδια η φυσική υπόσταση του σώματος
με το να είναι προσωπική, υπερβαίνει την αντικειμενικότητα της «η
νοημοσύνη της ύλης υπερβαίνει
τα καθαρά ανατομικά και φυσιολογικά
δεδομένα. Τα όργανα λειτουργούν και ως καταστάσεις συνείδησης που
παραμένουν ασυνείδητες στη λογική συνείδηση».(4) Βιβλιογραφία:
1. G. Tibaldi. 1983. Corpo, inconscio, simbolo. Ed. Cortina pp.
78
2. Ey Henri, P. Bernard, Ch.
Brisset.1978.Manuel de Psychiatrie. Trad.
Ital. Manuale di Psichiatria.1983, 3a edizione. Ed. Masson pp. 1076
3. Fenichel Otto.1924.
The psychoanalytic theory of neurosis.
Trad. Ital. 1951. Trattato di Psicoanalisi. Ed. Astrolabio p.p. 267
4. Morelli Raffaelo.1983. La fonte dell’ eterna giovinezzα.
Rivista: Riza psicosomatica, Mazzo.
---------------------
Ο
Νικήτας Καυκιός
είναι Ψυχολόγος, πτυχιούχος Παν/μίου Πάντοβα Ιταλίας, μέλος του
συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων και
διευθυντής του Κέντρου Προσωπικής
Ανάπτυξης στα Χανιά. Έχει εκπαδευθεί σε ψυχοθεραπευτικές μεθόδους στην Πάντοβα, το Λονδίνο και τη
Ζυρίχη. Διαθέτει εικοσιπέντε χρόνια εμπειρίας στην ψυχοθεραπεία και
τις θεραπευτικές συνεδρίες ψυχοσωματικής χαλάρωσης.
Έχει αναπτύξει και εφαρμόζει την πρωτότυπη μέθοδο
«ψυχο-σωματικού» μασάζ βαθιάς χαλάρωσης, θετικών υποβολών και
δημιουγικών οραματισμών. μπορούν να συνοδεύουν τις συνεδρίες ψυχοκεντρικού μασάζ
Copyright
(C) 2017 psyche.gr - Νικήτας Καυκιός |