Παρέα εφήβων μπροστά στον προβληματισμό:
Πίστη στην Ανάσταση ή στη μετεμψύχωση
Η άνοιξη έχει φορέσει τα καλά της, λουλούδια και πουλιά, ήλιος και
θάλασσα ετοιμάζονται για την Ανάσταση που πλησιάζει κι εσύ μέσα στην
ανθηρή εφηβεία σου μοιάζεις να χορεύεις τέλεια το χορό της ζωής σ'
αυτό το πανηγύρι. Αυτό είναι μια αλήθεια, είναι όμως μόνο η μια όψη
του νομίσματος. Την άλλη όψη τη βλέπουν λίγοι και σε πληγώνουν κάποιοι
ενήλικοι - ευτυχώς όχι όλοι!- που νομίζουν πως δεν υπάρχουν προβλήματα
για σένα, πως τα νιάτα σου δεν τα αγγίζουν πόνοι ή έγνοιες για την
αλήθεια της ζωής και του θανάτου.
Πόσο λαθεύουν αλήθεια… Δεν είναι δύο μέρες τώρα που στάθηκες, παγωμένος
λες, σε μια κολώνα της εκκλησιάς με ένα κεράκι στο χέρι για το μνημόσυνο
του καλού σου φίλου , του Γιώργου. Ένιωθες πως θα κατέρρεες, αν δεν
λειτουργούσαν ως βάλσαμο τα λόγια του ιερέα που μίλησε για την ελπίδα
της Ανάστασης και το ξανασμίξιμο των αγαπημένων προσώπων μέσα στην
αιωνιότητα. Κι είναι μόλις χθες που η παρέα σου μαζεύτηκε για μια
μουσική βραδιά αφιερωμένη στη μνήμη του αξέχαστου φίλου σας. Όλοι
ήταν εκεί: Ο Μίλτος, η Άννα, η Μυρτώ, Ο Αλέξανδρος, Η Αυγή και ο Λευτέρης
, ο πιο καρδιακός του φίλος.
Τι βραδιά , Θεέ μου , κι αυτή.. Αφήσατε άδεια την καρέκλα του Γιώργου
και πάνω της τη φυσαρμόνικά του. Ξεκινήσατε με τα αγαπημένα του τραγούδια
και έστω και με βαριά την καρδιά, όλα κυλούσαν ομαλά μέχρι το σημείο
που ο Αλέξανδρος συνόδευσε με την κιθάρα του ένα ξένο τραγούδι που
μιλούσε σχετικά με τη μετενσάρκωση. Εκεί κάπου πήρε το λόγο ο Λευτέρης
και αντέδρασε σθεναρά σε σχέση με τους στίχους του τραγουδιού… Τα
όργανα τοποθετήθηκαν στο πάτωμα κι η συζήτηση άναψε!..
Η Άννα, θέλοντας κάπως να στηρίξει τον Αλέξανδρο, άρχισε να λέει ό,τι
είχε διαβάσει για τη θεωρία αυτή. Είπε πως είναι μια θρησκευτική διδασκαλία
που υπήρχε από τα χρόνια της αρχαίας Αιγύπτου, την αποδέχονται ανατολικές
θρησκείες , όπως ο ινδουισμός και ο βουδισμός, αλλά είναι διαδεδομένη
και στο δυτικό κόσμο. Πρεσβεύει πως, όταν κάποιος πεθαίνει, η ψυχή
του μεταβαίνει σε άλλο σώμα, με μια νέα προσωπικότητα και ζει μια
καινούρια ζωή. Αυτό μπορεί να συμβεί πολλές φορές μέχρι να φτάσει
η ψυχή στη λύτρωσή της. Είπε πως όρος -κλειδί είναι " το κάρμα
", δηλαδή το σύνολο των πράξεων του ανθρώπου με τις συνέπειές
τους , που καθορίζουν το χαρακτήρα της νέας γέννησής του και τις συνθήκες
ζωής του κατά τη νέα του μετενσάρκωση. Επίσης, σημαντικός όρος είναι
η " σανσάρα" , δηλαδή ο συνεχής κύκλος των μετενσωματώσεων.
Είπε, ακόμα, πως ,κατά τον ινδουισμό, η ατομική ψυχή του καθενός,
το Άτμαν , βρίσκεται εγκλωβισμένο μέσα στη φύση και δεν μπορεί να
απελευθερωθεί προς το Βράχμαν , την οικουμενική ψυχή ,το Συμπαντικό
Είναι. Η λύτρωση του ανθρώπου είναι τελικά η απελευθέρωσή του από
αυτόν τον κόσμο της απάτης και η ταύτισή του με το απρόσωπο Βράχμαν.
Έτσι, το πρόσωπο του ανθρώπου , όπως μια σταγόνα, βυθίζεται στον ωκεανό
του απρόσωπου Θείου. Κατά το βουδισμό, ο άνθρωπος με τις μετενσαρκώσεις
του λυτρώνεται από τον πόνο τούτου του άδικού κόσμου , νεκρώνει τις
επιθυμίες , τις αισθήσεις του και τη βούλησή του και με την ασκητική
ζωή φτάνει στη Νιρβάνα, που άλλοτε νοείται ως γαλήνη και απάθεια και
άλλοτε ως το μηδέν και την ανυπαρξία.
Η Μυρτώ είπε ότι ο θείος της, που είναι θεολόγος, της εξήγησε πως
στο δυτικό κόσμο η μετενσάρκωση νοείται διαφορετικά από ό,τι στην
Ανατολή. Δεν βλέπουν οι δυτικοί στη μετενσάρκωση ένα τέλος προς την
ανυπαρξία αλλά μια πορεία προς μια περίεργου είδους αυτοβελτίωση και
δε δέχονται ότι μια ανθρώπινη ψυχή μπορεί να μετενσαρκωθεί σε ένα
ζώο , ένα φυτό ή ένα ορυκτό παρά μόνο πάλι σε ανθρώπινη ύπαρξη . Οι
ανατολίτες είναι πιο απαισιόδοξοι στις δοξασίες τους σχετικά με την
μετενσωμάτωση μια και καθημερινά ζουν μέσα στη φτώχεια , την πείνα
, τις επιδημίες , την κοινωνική εξαθλίωση, άρα βιώνουν τη ζωή ως πόνο
από τον οποίο τους λυτρώνει σταδιακά η σανσάρα.
Η Αυγή συμπλήρωσε πως στην τηλεόραση είδε μια εκπομπή κατά την οποία
κάποια άτομα με τη διαδικασία του υπνωτισμού έφερναν στην επιφάνεια
εμπειρίες άλλων προσώπων , άλλων εποχών!.. Αυτό την παραξένεψε.
Ο Λευτέρης άργησε να μιλήσει , αλλά σας προβλημάτισε όλους. Ξέρατε
καλά πως είναι παλικάρι που ψάχνει πολλά , πως δε βολεύεται και έχει
πνευματικό, τον π Νικηφόρο. Τον προσέξατε πολύ, όταν άρχισε αργά και
σταθερά να αντικρούει ως ποταπές και παιδαριώδεις όλες αυτές- τις
συχνά αντικρουόμενες - πλευρές και θέσεις της θεωρίας της μετενσάρκωσης.
Είπε ότι θεωρεί γελοία την πιθανότητα να μετεμψυχωθεί ο φίλος του
,ο Γιώργος, σε ένα κύκνο ή ένα γεράκι ή ακόμα και σε ένα άλλο άνθρωπο
, αφού αυτό θα σήμαινε ότι η προσωπικότητά του θα μεταβάλλεται από
ενσάρκωση σε ενσάρκωση κι ότι κάποτε θα απορροφηθεί από μια απρόσωπη
θεότητα και θα εξαφανιστεί σαν τη σταγόνα στον ωκεανό. Είπε πως σύμφωνα
με τη χριστιανική μας πίστη ο θεός αλλά και κάθε άνθρωπος έχει τη
δική του προσωπικότητα, που διατηρείται για πάντα και ο καθένας συνεχίζει
να αναγνωρίζει τον εαυτό του ως το συγκεκριμένο πρόσωπο. Άλλωστε,
η διδασκαλία της Ανάστασης διδάσκει ότι το πρόσωπο που πεθαίνει θα
λάβει πάλι σώμα , θα ξαναζήσει με τα συγκεκριμένα προσωπικά χαρακτηριστικά
που είχε πριν πεθάνει , αναγνωρίζοντας τον εαυτό του. Αν αλήθευε η
θεωρία της μετενσάρκωσης με ποιο σώμα αλήθεια θα ξαναζούσε καθένας
μας;
Τι νόημα, εξάλλου, θα είχαν τα θαύματα Ανάστασης που έκανε ο Ιησούς
αν ήταν πραγματική η μετενσάρκωση; Γιατί ανάστησε το Λάζαρο και δεν
παρηγόρησε τους συγγενείς του με τη λύση της μετενσάρκωσης;
Από την άλλη πλευρά, αν δεχτούμε τη μετενσάρκωση είναι σα να παραδεχόμαστε
την ποταπότητα του υλικού κόσμου , αφού σύμφωνα μ' αυτήν, νοείται
ως φασματικός, σχεδόν ανάξιος λόγου, αλλοτριωτικός και εχθρός της
λύτρωσης του ανθρώπου. Αντίθετα ,κατά την ορθόδοξη παράδοση, μέσα
στον υλικό κόσμο ο άνθρωπος καλείται μέσω της μετάνοιας και της λατρευτικής
ζωής να γίνει κατά χάρη Θεός , να ξεπεράσει το θάνατο, που είναι πράγματι
εχθρός του, μια μεταπτωτική κατάσταση την οποία νίκησε ο Χριστός με
το θάνατο και την Ανάστασή του.
Είπε, ακόμα , ο Λευτέρης πως η μετενσάρκωση είναι μια παιδαριώδης
θεωρία για να συμφιλιώσει επιφανειακά τον άνθρωπο με το θάνατο και
να δώσει την ελπίδα ότι στην άλλη μετενσάρκωσή του ο δίκαιος θα βιώσει
την ανταπόδοση των καλών του έργων και ο άδικος άνθρωπος θα τιμωρηθεί
αδικούμενος. Πώς όμως θα βελτιωθεί ο άδικος αφού μετενσαρκώνεται σε
ένα κατώτερο είδος και πώς θα συνετιστεί αφού δε θα θυμάται τίποτε
από τα πεπραγμένα της προηγούμενης μετενσάρκωσής του; Θα τιμωρηθεί
σαν το νήπιο που δεν καταλαβαίνει γιατί το χτύπησαν οι οργίλοι γονείς
του;
Όσο για το θέμα των αναδρομών σε άλλες ζωές, είπε ο Λευτέρης πως υπάρχει
κάποιος ψυχικός δεσμός μεταξύ των ανθρώπων μια και ανήκουν στην ίδια
φύση. Έτσι, κάτω από συνθήκες υπνωτισμού -όχι βέβαια του επαγγελματικού,
που γίνεται από ειδικούς γιατρούς-ψυχολόγους στα πλαίσια της θεραπευτικής
αγωγής της κλινικής ψυχολογίας- μπορεί να δει κανείς συμβάντα άλλων
σημείων του χώρου και του χρόνου , πράγμα που εκλαμβάνεται ότι τα
έζησε ο ίδιος. Εξάλλου , τα πνευματικά όντα που έχουν συμφέρον να
διαδοθεί η διδασκαλία της μετενσάρκωσης δεν μπορούν άραγε να υποβάλουν
στον υπνωτιζόμενο εντυπώσεις από πράγματα και γεγονότα που συνέβησαν
σε κάποιον άλλο, σε άλλη εποχή;
Συνέχισε ο Λευτέρης με το τρανταχτό επιχείρημα της σημασίας που έχουν
στη ζωή μας τα πρόσωπα και τα λείψανα των αγίων μας. Πόσες φορές,
ρώτησε, δεν συγκλονιστήκαμε προσκυνώντας τα χαριτόβρυτα και ευωδιάζοντα
λείψανά τους; Τι έχουν να πουν για αυτή τη χάρη των σωμάτων των αγίων
μας οι οπαδοί της μετενσάρκωσης;
Τέλειωσε ο Λευτέρης την κουβέντα του με κάποιες επισημάνσεις που του
είχε κάνει ο π. Νικηφόρος για το κίνημα της Νέας Εποχής που σε συνδυασμό
με τις θεωρίες του θεοσοφίας, του Πνευματισμού και του Αποκρυφισμού
τα τελευταία χρόνια κάνουν μια τρομερής έκτασης προπαγάνδα ενός αθροίσματος
στοιχείων επιμέρους θρησκειών. Μέσα σε αυτό το θρησκευτικό κίνημα
με το συγκριτιστικό χαρακτήρα προπαγανδίζονται πολλές επιμέρους δοξασίες
που στόχο έχουν την οικοδόμηση μιας παγκόσμιας θρησκείας με μια αμείλικτη
πολιτική εναντίον του μονοθεϊσμού και της εκκλησίας του Χριστού. Οι
νέες γενιές θα πρέπει να προσέχουν τέτοιους προβατόσχημους λύκους…
Η νύχτα είχε προχωρήσει, αισθανόσασταν το νεκρό φίλο σας κοντά σας
και στο μυαλό όλων σας υπήρχε η ξεχωριστή του προσωπικότητα, το χαμόγελό
του , η ζεστή του ματιά. Στο δικό σου μυαλό είχε από ώρα καρφωθεί
η ιδέα να επισκεφτείς μαζί με το Λευτέρη τον π Νικηφόρο και κάτω από
το πετραχήλι του να αφήσεις να ξεδιπλωθούν τα ερωτηματικά σου, οι
απορίες σου και η λαχτάρα σου να ζήσεις με ένα τρόπο αντάξιο της ορθόδοξης
παράδοσής σου. Ήθελες να βιώσεις αυτό το Πάσχα, αυτήν την Ανάσταση
όσο γίνεται πιο ουσιαστικά, με τη συμμετοχή στο μυστήριο της ζωής,
τη θεία Ευχαριστία, και να νιώσεις με αυτόν τον τρόπο περισσότερο
από ποτέ κοντά σου το φίλο σου το Γιώργο.. Κι έτσι, να είναι αυτή
η άνοιξη πραγματικά άνοιξη ελπίδας και ζωής…!
Επικοινωνείστε με τη Νεκταρία: nkostaki@sch.gr