Ψυχολογία και Θρησκεία
Ορθόδοξα κείμενα
Θεολογία και Ψυχοθεραπεία Ψυχολογία Θέματα Νέα Links
 

Ορθόδοξες Προσεγγίσεις

 

two figures

Σεξουαλική ζωή


Σεξουαλικότητα: Διαστροφή και Πρόληψη

Το υπαρξιακό κενό
ανάγει τη συνουσία
σε έσχατο νόημα

Η σεξουαλικότητα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της βιο-ψυχο-συναισθηματικής ενότητας. Η δυναμική φύση της σεξουαλικής ορμής μπορεί εύκολα να διαστραφεί. Η σεξουαλική διάθεση αυτονομείται, αποπροσανατολίζεται και διασπά την ψυχοδυναμική και πνευματική ισορροπία . Δεν συμβάλλει στην υπαρξιακή ολοκλήρωση και τη νοηματοδότηση, αλλά υπηρετεί τυφλά την εκφόρτιση των παρορμήσεων.

Οι σεξουαλικές εμμονές αιχμαλωτίζουν τη σκέψη, τις εμπειρίες, την κοσμοθεωρία και τη ζωή. Αυτή η καταδυνάστευση της προσωπικότητας από την ένταση των σεξουαλικών διαθέσεων, συνιστά θεμελιώδη υπαρξιακή και σεξουαλική διαστροφή.

Η φαντασία, οι ελεύθεροι συνειρμοί, η ανεξέλεγκτη πλοκή των λογισμών, σε συνδυασμό με τραυματικές εμπειρίες, συναισθήματα και ενορμήσεις μπορούν να δημιουργήσουν συμπλέγματα διεγερτικής τάσης, τα οποία λειτουργούν ως πυρήνες σεξουαλικής διαστροφής.

Η χρόνια, φαντασιακή εμμονή σε μια βιωμένη ή φανταστική σεξουαλική εμπειρία εγχαράσσει στα νοητικά δίκτυα, σημεία διέγερσης. Αυτά τα σημεία μαγνητίζουν την προσοχή του νου, γίνονται ελκτικοί πόλοι του θυμικού, φίλτρα του ψυχικού δυναμικού που συστέλλουν την ελευθερία της προσωπικότητας. Η συντήρηση της διεγερτικής εμπειρίας, η εμπαθής μνημόνευση, ο ψυχαναγκαστικός πόθος πραγμάτωσης του φαντασιώσεων, διαστρέφει την ισορροπία του ψυχισμού. Αδιάφορες σχέσεις, καταστάσεις, πράξεις, συμπεριφορές ή ακόμη και αντικείμενα φορτίζονται σεξουαλικά, και με οξύτητα επιβάλλονται στην προσωπικότητα.

Για παράδειγμα η θυμική προσήλωση σε μια χλιαρή και τυχαία εφηβική, ομοφυλοφιλική εμπειρία, μπορεί να γίνει αφετηρία, πυρήνας και θεμέλιο διαμόρφωσης ομοφυλοφιλικής, σεξουαλικής προτίμησης. Η θετική ή αρνητική διεγερτική ένταση της εμπειρίας εντυπώνεται στον ψυχισμό ως σεξουαλική δυνατότητα. Ο έφηβος διαπιστώνει και αποδέχεται (μετά από εσωτερικές συγκρούσεις) ότι η λειτουργία της σεξουαλικότητάς του με άτομα του ίδιου φύλλου μπορεί να είναι πηγή ηδονής.

Παρόμοια μνημονική, νοητική εγγραφή θα μπορούσε να συμβεί μετά από περιστασιακή έκφραση βίας κατά την διάρκεια της συνουσίας. Η σαδιστική εξωτερίκευση συνδέεται, ψυχολογικά με την σεξουαλικότητα. Ανοίγεται έτσι ένα νέο κανάλι διέγερσης, το οποίο με την πάροδο του χρόνου μπορεί να αναχθεί σε μοναδική σεξουαλική δυνατότητα. Δομείται δηλαδή και εγκαθιδρύεται μέσα στον άνθρωπο η σαδική σεξουαλική ροπή. Και μάλιστα τόσο πιο έντονα, όσο συχνότερα επαναλαμβάνεται η διαστροφική εμπειρία στη φαντασία ή στην πράξη.

Η προσπάθεια εξομάλυνσης της σεξουαλικής ζωής σ’ αυτήν την περίπτωση συναντά έντονη εσωτερική αντίσταση. Η διαστροφή από παρα–φύσιν βιώνεται ως κατα–φύσιν. Η ταυτότητα της προσωπικότητας και η συνειδητότητα του εαυτού, αλλοιώνονται. Γι’ αυτό τον λόγο οι θεραπευτές των σεξουαλικών διαταραχών εντάσσουν την σεξουαλική απόκλιση, όταν αυτή δεν προσβάλλει την ελευθερία του άλλου, στα πλαίσια του φυσιολογικού. Η ψυχοθεραπευτική παρέμβαση, περιορίζεται στην προσπάθεια να ισορροπήσει το άτομο ψυχολογικά και κοινωνικά, διατηρώντας τις ιδιαίτερες σεξουαλικές του κλίσεις και προτιμήσεις. Με αυτό τον τρόπο όμως η ψυχολογική βοήθεια μπορεί να γίνει φραγμός στην πορεία ουσιαστικής αλλαγής. Μειώνεται η ένταση της κρίσης χωρίς να λύνεται το υφιστάμενο, ψυχολογικό, υπαρξιακό και πνευματικό πρόβλημα.

- Ο άνθρωπος οφείλει να φροντίζει και να μεριμνά αδιάκοπα για την διατήρηση της ομαλής του σεξουαλικότητας. Σε οποιονδήποτε θα μπορούσαν να παρουσιαστούν τάσεις ομοφυλοφιλικές, αυνανισμού, παιδοφιλικές, σαδομαζοχιστικές, εξωσυζυγικών σχέσεων κλπ. Κάποτε εμμένουν για μικρά ή μεγάλα χρονικά διαστήματα. Αισθανόμαστε υπερβολική ανάγκη να κάνουμε αυτό που μας φαίνεται παράλογο, φθοροποιό ή αμαρτωλό. Σε αυτές τις περιπτώσεις χρειάζεται ήρεμη, ψύχραιμη, άμεση, έντονη και σταθερή αντίσταση ώστε να ελευθερωθεί ο νους από τις ιδεοψυχαναγκαστικές σκέψεις και φαντασιώσεις.

Αν αφεθούμε στην κυριαρχία των παθών και των άλογων αισθημάτων αργά ή γρήγορα θα φτάσουμε σε υπαρξιακό αδιέξοδο.
Ο προσανατολισμός των ενστικτικών και ενορμητικών διαθέσεων αποτελεί κύριο έργο του λογικού μέρους του ψυχισμού.
Η ακαριαία εξώθηση έξω από το νου των διαστροφικών σκέψεων και φαντασιώσεων, συνιστά απαραίτητη προϋπόθεση της ομαλής σεξουαλικής ζωής.

Όσο και αν επιμένει μέσα μας η εμπαθής ροπή είναι σίγουρο ότι μπορούμε να απαλλαγούμε από αυτήν. Αρκεί να τροφοδοτήσουμε την ύπαρξή μας με διαφορετικές εμπειρίες, το νου μας με διαφορετικές σκέψεις, την καρδιά μας με διαφορετικά συναισθήματα.

Και αν βεβαιωθούμε πως αυτό είναι αδύνατο. Αν πεισθούμε ότι η αρνητικότητα μέσα μας είναι ισχυρότερη από τη θετική δύναμη που διαθέτουμε. Αν απελπιστούμε εντελώς από τον εαυτό μας, απομένει να αποθέσουμε το αδιέξοδο που αισθανόμαστε μαζί με τον εαυτό μας ολόκληρο στο Θεό. Το αδιέξοδο και η συναίσθηση της προσωπικής μας "αθλιότητας" μας εξωθούν στην κορυφή της ευλογημένης ταπείνωσης.
Η ταπείνωση παρακαλεί τη
Χάρη του Θεού να λειτουργήσει μέσα μας τη θεραπεία. Που δεν θα είναι μόνο υπέρβαση των αρνητικών διαστροφικών λογισμών, αλλά νίκη κατά του πνεύματος της πονηρίας.υπαρξιακή τελείωση και αγιασμός.

του Νικήτα Καυκιού


 
Ψυχολογία και Θρησκεία
Απόψεις - Κριτικές - Παρατηρήσεις
Στείλτε email