Από την αιχμαλωσία των παθών
στην ελευθερία της αγάπης
Οι άνθρωποι της Βικτωριανής εποχής
ήθελαν την αγάπη, χωρίς την σεξουαλική σχέση,
οι άνθρωποι του σήμερα
θέλουν την σεξουαλική σχέση
χωρίς την αγάπη.
Rollo May
Η σεξουαλικότητα συνιστά θεμελιώδη διάσταση
της ψυχικής ζωής. Ο ψυχικός της ιστός υφαίνεται αδιαχώριστα με
τις απόκρυφες διεργασίες του ασυνείδητου. Η ενστικτική, ενήδονη
διεγερσιμότητα, ενσωματωμένη στις βαθιές πτυχές της εσωτερικότητας,
προσδιορίζει μυστικά ένα ευρύ φάσμα συμπεριφορών.
Η σεξουαλική παρόρμηση επηρεάζει δραστικά
την αγοραστική διαθεσιμότητα και στηρίζει ποικιλοτρόπως την οικονομία.
Οι πλαστουργοί του σύγχρονου κερδοσκοπικού πολιτισμού, με την
βοήθεια των ερευνητών της καταναλωτικής ψυχοτροπίας, διαμορφώνουν
τον «σεξοκεντρικό άνθρωπο». Η ενεργοποίηση της σεξουαλικής ενορμητικότητας,
παρωθεί στην κατανάλωση «άρτων» και θεαμάτων. Τα εμπορεύματα ενδύονται
το άλως της προκλητικότητας. Η διάχυτη σεξουαλικότητα ενισχύει
το κέρδος και το άγχος.
Το σεξ από βιοψυχική ροπή ετεροφυλοφιλικής ένωσης,
παρουσιάζεται ως κυρίαρχη πολιτισμική αξία και ειδωλοποιείται. Το είδωλο
της σεξουαλικότητας εξουσιάζει τους κοινωνικούς ορίζοντες. Ο άνθρωπος
ζει, κινείται, θέλει και ελπίζει μέσα στο άγχος και την ζάλη της σεξουαλικής
επιθυμίας. Το δυναμογόνο κέντρο της ζωτικότητας, η ενστικτική θεμελίωση
της αγαπητικής δυνατότητας, καταντά θήραμα του εμπορικού δαιμονίου. Η
αντίληψη του κόσμου, η συναίσθηση της προσωπικής ταυτότητας, η επικοινωνία,
η σκέψη, η φαντασία και όλες εν γένει οι ψυχικές λειτουργίες διαστρέφονται.
Το πρίσμα της σεξοτροπικής υπερβολής μετασχηματίζει και παραποιεί το νόημα
των αισθητικών δεδομένων.
Η εμπάθεια είναι το υπέδαφος των σεξουαλικών
διαστροφών και της «φυσιολογικής υπερσεξουαλικότητας». Το πάθος!
Η πανδυναστική, φθοροποιός ζωτική δύναμη. Και η φυσική του παρενέργεια.
Η αποβολή της αγαπητικής ηδονής. Η ανεπάρκεια της ερωτικής κοινωνίας.
Η νεκροφόρος ηδονική οδύνη. Η συνοδός της οργασμικής οξύτητας.
Η αιχμαλωσία της ψυχής στα πάθη αρχίζει από τη
φάση της προσβολής. Ο νους βάλλεται από σεξοφόρα ερεθίσματα του περιβάλλοντος
ή από φαντασιώσεις ή ενθυμήσεις.
Εάν συνδιαλλαχθεί με το ερέθισμα και το αποδεχθεί, επιτρέπει ένα feedback
ανάμεσα στις σκεπτομορφές και την ενδογενή, ενστικτική, σεξουαλική δυνατότητα.
Το ενδιάθετο, ασυνείδητο, σεξουαλικό δυναμικό διεγείρεται, αλληλεπιδρώντας
με το νοητικό και φαντασιακό υλικό του νου. Αυτή η ανατροφοδότηση παράγει
ένα πολυδύναμο σεξοτροπικό πλέγμα το οποίο, μετά από χρόνια ενέργεια,
εντυπώνεται στο ψυχικό πεδίο.
Η ανθρώπινη ύπαρξη, η δομικά ελεύθερη, υποδουλώνεται, στον νοητικό ψυχαναγκασμό,
στις έμμονες ιδέες οι οποίες τροφοδοτούνται από το συγκινησιακή ενέργεια
της ενστικτικής λειτουργίας. Το πάθος αμαυρώνει την αγνότητα της προσωπικής
ταυτότητας και αλλοτριώνει την γνησιότητα της συμπεριφοράς. Ερμηνεύεται
ως αυθεντικό χαρακτηριστικό της προσωπικότητας ενώπαραβιάζει την αλήθεια
του προσώπου και αναδεικνύεται σε κυρίαρχη δύναμη.
Ο άνθρωπος των παθών είναι ο νευρωσικός άνθρωπος, ο «ψυχο-παθής». Οι εμπαθείς
συγκινησιακές κινήσεις της ψυχής, διαβάλλουν την ορθή επεξεργασία των
αισθητικών, αντιληπτικών και βιωματικών δεδομένων. Ο ψυχισμός χωρίς κάθαρση
και εξάγνιση λειτουργεί παραμορφωτικά. Η σκοτοδίνη των παθών βυθίζει το
νου στην άγνοια. Η άγνοια είναι σύμπτωμα εμπάθειας. Η γνώση είναι καρπός
νίψεως. Η κάθαρση φανερώνει την απανταχού παρουσία του Αγίου Πνεύματος.
Ο άνθρωπος είναι πλασμένος για να ζει ελεύθερος
στον ορίζοντα της Θείας Αγάπης. Αυτός που νίκησε τα πάθη με την
δύναμη του θείου έρωτα, είναι ο τέλειος άνθρωπος. Είναι σε πλήρη
αρμονία με τον εαυτό του και τους άλλους.
Χαίρεται πάντοτε το ζωοποιό φως του Θεού,
ενεργεί μέσα στα σπλάχνα της ύπαρξής του. Είναι ολόκληρος χαρά.
Καμιά εγκόσμια συνθήκη δεν τον εμποδίζει. Ποτίζεται από τη δύναμη
της αγάπης και αναπέμπει το άρωμά της στο περιβάλλον του. Είναι
όλος φως, όλος αγάπη, όλος ελευθερία. Έχει αναμορφώσει μέσα του
την αρχέτυπη εικόνα του αρχέγονου κάλλους. Είναι άγιος.
του Νικήτα Καυκιού
|